TAJEMSTVÍ STARÉHO DUBU

Aneb co jsme zažili v létě

Den 1. Od semenáčku k dubu

kdo-je-nejvetsi-doubekV pondělí jsme se nejprve přivítali a seznámili s Kulíškem a se všemi malými i velkými. Kulíšek všem rozdal dubový lísteček se jménem. Také jsme si vysvětlili pravidla, která dodržujeme aby nám spolu bylo dobře. Pak už jsme se vydali do Chýnovského háje hledat duby. Nacházeli jsme žaludy, malinkaté semenáčky, větší doubky i statné duby. A hned jsme se seřadili podle velikosti, stejně jako rostou ty duby.

tisk-listyPo svačině u altánku jsme se pustili do výtvarničení-tiskali jsme temperami a dubovými listy a vznikl tak obrázek stromu.Zazpívali jsme si píšeň Lístečku dubový. Potom naše výprava stoupala do kopce až jsme došli na dubový plácek na kopci. Děti si pohrály, snědly oběd a na plachtě ve stínu poslouchaly pohádky-začali jsme číst Formana Šejtročka. Po odpočinku jsme si zahráli hru, při které jsme si vyzkoušeli, jak funguje strom: jádro, kořeny, bělové dřevo, kambium a lýko…nejzábavnější byla ale kůra, která bránila strom před nálety kůrovce. Ještě chvilku si pohrát, nasvačit se a už se vracíme k rodičům pod les.
jak-funguje-stromDen 2.Dub a jeho kamarádi stromy

Jedeme vláčkem do Roztok. Pěšky jenom kousek k potůčku, cestou jsme se nazobali lesních jahůdek. Po svačině jsme se zabývali frotáží kůry a listů stromů, které kolem rostly. Potom jsme si vyrobili z kůry a korkových špuntů lodičky. Nejzábavnější však bylo jejich pouštění na potoce. Když jsme se převlékli do suchého a snědli oběd, dali jsme si odpočinek – opět s pohádkou. Odpoledne pro nás Káča připravila hudební hru. V parku rozmístila obrázky stromů. Potom vždy zahrála a zazpívala píseň o nějakém stromu a děti běhaly po okolí a hledaly ten správný strom. Písně jsme si společně zazpívali a dokonce jsme si i zatančili.

roztoky

Den 3.Jak využívají dub lidé

Ve středu se plavíme přívozem na Dol a táboříme na starých vinicích. Tento den nám dub vyjevil tajemství opracování dřeva. Používali jsme smirkový papír a brusné houbičky. Když jsme dokončili tuto náročnou práci, vybrali jsme si vonný olejíček a opracované dřevo jím napustili. Potom jsme si užili dubovou apatyku – vykoupali si nožky v odvaru z dubové kůry a dali si kávu-žaludovku. Odpoledne jsme se dozvěděli, že lze ušetřit život stromům a vyrobit si ruční papír.

Den 4.Deštivý lov na kance

strelba-lukemVe čtvrtek celý den pršelo, ale měli jsme na Dole k dispozici přístřešek u Titěrů na zahradě, takže veškerý proviant zůstal v suchu. S dětmi jsme odešli do lesa lovit kance – nebyl to ten, co má tolik rád žaludy, ale kartónový obrázek. Všechny děti dokázaly napnout luk a vytsřelit na terč a někteří se dokonce trefili! Zkoušeli jsme také „lovit“ – házet na cíl. Káča i v dešti dokázala rozdělat oheň, na kterém jsme uvařili těstoviny a děti nakrájely zeleninu na salát a nastrouhaly sýr. Vlastnoručně připravený oběd sklidil velký úspěch a slepice dostaly jen malinkou porci zbytků. Po vydatném odpočinku si děti s Evou zahrály ve dvojicích hru na fotografa a s Kryštofem na Mozkomory.
odpocinek-u-titeru

Den 5. Tajemství starého dubu a lesní bytosti

lesni-skritekPoslední den jsme strávili v Úholičkách. Vystoupali jsme nejprve k Podmoráňskému lomu. U potůčku jsme se nasvačili a postavili kamenné skřítky. Při dalším stoupání jsme v tichosti naslouchali mluvícímu lesu. Dále nás čekal náročný sestup-drželi jsme se lana a statečně došli do údolí. Na dalším kopci jsme se utábořili. Děti se tu proměnily v lesní bytosti-ozdobily se listy a pomalovaly tělo barvami aby se mohly setkat se starým dubem. lesni-bytost lesni-bytost2K němu ale musel přistoupit každý sám, projít stezkou vyznačenou nití z klubíčka. Pod obrovským dubem děti čekalo tajemství, které si připnuly k oblečení a také prosba lesa. Dub potom mohli nakreslit. Když už všichni odhallili tajemství starého dubu, zatančili jsme si vílí a stromový tanec kolem studánky z průhledné organzy. Potom už jen obídek a spinkání a také všechny stromové písničky. Návrat uběhl neuvěřitelně rychle a měli jsme čas si pohrát u potůčku. Písničkou jsme se rozloučili u vlakové zastávky a pak už vláčkem domů k maminkám a tatínkům.

stary-dubstudanka-u-dubuzpivame

Příspěvek byl publikován v rubrice Kronika libčických kulíšků. Můžete si uložit jeho odkaz mezi své oblíbené záložky.