Lesní klub Kulíšek Libčice má tyto cíle:
podporovat a vychovávat děti, mládež i dospělé k šetrnému přístupu a úctě k přírodě, podporovat zdravý životní styl, principy trvale udržitelného rozvoje a zásady ekologické výchovy, podporovat veřejnost, rodiče a učitele ve vzájemném setkávání a aktivním využívání jejich schopností a znalostí, podporovat a rozvíjet přátelství, respekt a vědomí sounáležitosti v mezilidských vztazích, podporovat harmonizaci profesního a rodinného života
FILOSOFIE KULÍŠKU-JAKÁ CHCEME BÝT ŠKOLKA, CO NABÍZÍME
POBYT V PŘÍRODĚ ZA KAŽDÉHO POČASÍ
MALÁ SKUPINA DĚTÍ
INDIVIDUÁLNÍ PŘÍSTUP K DĚTEM
RADOST Z OBJEVOVÁNÍ
PÉČE O PŘÁTELSKÉ VZTAHY
RYTMUS DNE PROVÁZENÝ RITUÁLY
PODPORA SAMOSTATNOSTI DĚTÍ
VOLNÁ HRA
BEZPEČNÉ RIZIKO
PRÁCE S PŘÍRODNÍMI MATERIÁLY
PRÁCE S OPRAVDOVÝMI NÁSTROJI
MUZICÍROVÁNÍ
BLÁTOVÁNÍ
VAŘENÍ VENKU
DĚTSKÉ VĚDECKÉ POKUSY
VÝLETY
Historie lesních mateřských škol
Myšlenka „být s dětmi venku za každého počasí“ má dlouholetou tradici ve skandinávských zemích. Pojem lesní mateřská škola se objevil v roce 1954 v Dánsku. V Německu se lesní školky zakládají od roku 1993, dnes jich jsou tisíce. Lesní mateřské školky existují také ve Švýcarsku, Rakousku, Velké Británii, USA nebo v Japonsku. Lesní školka Kulíšek, je první školkou tohoto typu zaměřená na skautskou výchovu, která má k přírodě velice blízko. „Kulíšek“ také vychází ze zkušeností českých lesních MŠ, které jsme navštívily. O výměnu zkušeností a neustálé vzdělávání se stará Asociace lesních mateřských škol (ALMŠ).
Myšlenka lesní mateřské školy
Les je jako jedno velké hřiště a příroda je moudrá učitelka – trpělivá, přívětivá i nesmlouvavá. Děti najdou v přírodě to, co právě potřebují. Příroda je jejich tělocvičnou, i učebnou pod širým nebem.
Pedagogové připravují program, který přirozeně navazuje na roční období. Každé místo v lese, na louce, dává dětem nový a širší pohled na svět okolo nich. Příroda se stává dětem přirozeným prostředím, ve kterém se naučí „správně“ pohybovat, žít a nerušit její děj.
Pomůckami jsou často přírodniny – klacík jako tužka na kreslení v písku, kamínky jako hudební nástroj nebo počitadlo. Kamínky, šišky, klacíky jako stavebnice. Děti mohou poznávat všemi smysly.
Proč dát dítě do lesní mateřské školy/lesního klubu?
- Bezprostřednost – dítě poznává svět bezprostředně, nikoli skrze nástroje a napodobeniny – hračky, knížky, hřiště, dospělé vysvětlování. Má živý kontakt se světem, který je základem zdravé lidské psychiky.
- Zdraví – dítě si při celoročním pobytu na čerstvém vzduchu přirozeným způsobem posiluje fyzické zdraví. Rozvíjí svou imunitu stejně silně jako hrubou i jemnou motoriku.
- Svoboda – dítěti je vytvořen prostor pro rozvíjení jeho vlastní iniciativy. Není zavaleno “nařízeným“ programem natolik, že by se postupně naučilo pouze vykonávat návrhy cizích lidí.
- Respekt – protože děti fungují v kolektivu, jsou zároveň vedeny i k respektu druhých členů skupiny. Učí se úctě k individualitě vlastní i cizí.
- Samostatnost – dítě je v lese vedeno přirozeně k samostatnosti. Rozvíjí své schopnosti a dovednosti, aniž by o tom vědělo.
- Úcta k přírodě – dítě zažívá existenci v prostředí, které ho přesahuje. Není to prostor uzavřených čtyř stěn, které lze po nějaké době poznat a ovládnout. Tím v něm vzrůstá i úcta k prostředí, ve kterém žije. Poznává, že přírodě nevládne a není středem světa, ale že je jeho přirozenou a důležitou součástí.
„Základní myšlenka lesních mateřských školek je založena na skutečnosti, že malé děti potřebují bytostně ke svému zdravému vývoji (a nejvíce ve věku mezi třemi až šesti lety) přímý pobyt v přírodě a možnost ji přirozeně vnímat všemi smysly. Děti se tak tou nejpřirozenější cestou v učebně pod širým nebem učí podle ročních období porozumět přírodě a nacházet v ní inspiraci, poučení i zábavu, rozvíjet svou motoriku. Děti tak posilují od raného věku svůj kladný vztah k přírodě a svému životnímu prostředí, což je zvláště v dnešní uspěchané konzumní době důležitým základem pro jejich zdravý sociální, etický i morální vývoj. „
Zdroj: http://brezova.blog.idnes.cz/blog.aspx?c=245955
Lesní mateřské školy jsou podporovány:
Informace o povinném předškolním vzdělávání
více informací http://www.msmt.cz/vzdelavani/predskolni-vzdelavani/informace-o-povinnem-predskolnim-vzdelavani
Kombinovat lesní mateřskou školu zapsanou v rejstříku MŠMT a státní MŠ lze. Tuto informaci máme přímo z MŠTV. Zde přikládáme odpověď na náš dotaz ze dne 28.4.2017. Docházka do dvou MŠ, stanovisko MŠMT
Další informace o provozu lesních MŠ, relativně nedávné době začala platit nová pravidla upravující školský systém v ČR. Postupně jsou zaváděny nové parametry, které počítají s provozem lesních MŠ. V novinách se často mluví o rejstříku, individuálním vzdělávání, školkovném… vše v souvislosti s lesními MŠ. ..informace přímo z Asociace lesních mateřských škol ZDE